Tennisbane

Min svigermors tennispartner fylder 70 år og i den anledning spurgte hun mig, om jeg ville lave en tennisbanekage til ham. Den udfordring kunne jeg naturligvis ikke sige nej til og hun fandt straks billeder af og mål på tennisbaner, så de kunne blive så naturtro som muligt.


En tennisbane er næsten dobbelt så lang som den er bred, så det lå lige for at lave to kager kvadratiske kager, der efterfølgende kunne sættes sammen til en kage. For at lave lidt spræl i kage, lavede jeg en bund med og en uden kakao. Kagen er i to lag med en jordbær-blåbærmousse mellem og smurt op med en kakaosmørcreme. Kagen er overtrukket med sugarpaste og såvel bolde som nettet er også af sugarpaste. For at give kagen et mere "grusbane-agtigt" look, har jeg penslet den helt glatte sugarpaste overflade med tylose rørt op i vand og drysset med et tyndt lag sukker.   

Lagkagebunde:
3 æg
160 g sukker
120 g mel
120 g kartoffelmel
3 tsk. bagepulver

(2 spsk. kakao)
Pisk æg  med sukker og bland mel, kartoffelmel, (kakao) og bagepulver i. Hæld dejen i en smurt form på (22 x 22 cm oval form). Bag kagen i 30 min. ved 180 grader, lad den afkøle og flæk den i to bunde.

Kakao-
smørcreme:
3 spsk. kakao
300 g blødt smør
300 g flormelis
2 pasteuriseret æggeblommer
Pisk kakao, smør og flormelis til smørcremen bliver let og luftig.


Enkel bærsymfoni:
6 bl husblas
200 g jordbær
200 g blåbær
150 g sukker
5 dl piskefløde
Udblød husblasen i koldt vand og blend bærrene med sukker. Pisk fløden til skum og smelt husblasen. Pisk husblasen i bærrene og vend fløden i.


Kommentarer