Kagedrøm i sort og hvid

Min skønne kusine fyldte 50 i weekenden og hun havde spurgt om jeg ville lave en kage til festen, det ville jeg naturligvis og jeg fik fuldstændigt frie hænder, så der var lagt op til fri leg i køkkenet. 
Min første tanke var at det skulle være en rigtig voksenkage - enkel og stilren. Det endte med en lidt løs ide om en kage kun i sort og hvid, men med to forskellige etager. Den øverste etage lå fast fra starten den skulle være med skiftevis tynde og tykke striber - dog kom blomsten på toppen til under vejs, da jeg var lidt i tvivl om hvordan jeg fik den afsluttet på en pæn måde. Min første tanke var at bunden skulle have været pyntet med sorte og hvide cirkler i forskellig størrelser, men det endte med hjerter, for den er lavet lige fra hjertet.

Kagebunden er en chokoladekagebund lagt sammen med en brombærmousse og smurt op med en chokoladesmørcreme og endte alt i alt med at blive en kage jeg er meget stolt af...



Chokoladekagebunde:
150 g smør
450 g sukker
3 æg

75 g kakao
600 g hvedemel
3 tsk. natron
2 tsk vaniljesukker
7,5 dl yoghurt naturel
Smelt smørret og pisk det sammen med sukkeret. Pisk æggene i et ad gange og bland kakao, hvedemel, natron og vaniljesukker. Rør melblandingen i skiftevis med yoghurten og rør dejen glat. Kom dejen i 2 smurte forme (15 og 28 cm i diameter). Bag kagerne ved 180° i 40 min. til de er gennem bagte.

Chokoladesmørcreme:
100 g mørk chokolade
250 g blødt smør
300 g flormelis
2 pasteuriseret æggeblommer
smelt chokoladen over vandbad og pisk smør, flormelis, æggeblommer og chokolade godt sammen til smørcremen bliver let og luftig.

Brombærmousse:
6 bl husblas
300 g brombær
150 g sukker
1 stang vanilje
5 dl piskefløde
udblød husblasen i koldt vand og blend brombær med sukker og vaniljekornene. Pisk fløden til skum og smelt husblasen. Pisk husblasen i brombærrene og vend fløden i.

Kommentarer

  1. TAK - jeg må sige at jeg er selv meget tilfreds og jeg har ellers ofte meget kritiske briller på,når det kommer til mine egne kager...

    SvarSlet
  2. Jamen Kristina... Hvor er den bare piv hammerne flot. Perfekt sat sammen og så er jeg drøn misundelig på kanten mellem de 2 kager. Den er helt fejl fri.

    SvarSlet
  3. Kære Kristina, det er nogle fantastiske flotte kager du laver:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak - jeg er jo lidt af en kagenørd, så der går hurtigt mange timer i køkkenet når jeg kaster mig over en ny kageide...

      Slet
  4. Super flotte kager du laver, jeg skal prøve at lave en kage til en veninde i tema sort/hvid så google lige lidt og fandt denne flotte kage, håber det er ok at jeg lader mig inspirere af dig, men link til din blog.
    hvor mange personer er der til i denne kage??
    Hilsen Joan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Joan

      Tak for roserne, det er altid rart at høre andre også syntes om det jeg laver ;O)
      Du er meget velkommen til bruge opskrifter og lade dig inspirere her på bloggen - det er jo kun sjovt!
      Der er til 30-35 i den kage, god fornøjelse.
      kristina

      Slet

Send en kommentar