Sines kage på skrå

Jeg har tidligere skrevet om min veninde Sine og hendes fødselsdagskage,og nu er den endelig blevet færdig. Den er ikke blevet helt så enkel, som jeg havde forestillet mig, men jeg syntes tit, jeg ender ud med noget andet end det jeg havde i tankerne, da jeg startede. Ind i mellem er det som om kagerne tager over, og så er det bare med at følge med de nye indskydelser, der kommer undervejs. Tanken om at kagen skulle være skrå var der fra en start, for min veninde er lidt til de skæve vinkler. Hjerterne og den lilla farve skulle give det feminine og den omvendte farve kombination skulle give lidt spil. Jeg fik dog vendt den lille kage på hovedet til at begynde med, for den skal betrækkes med den skrå flade nederst og ikke øverst, som den store kage, da den jo skal stå på en modsatrettet skrå flade?! Lidt noget volapyk og jeg fik da også lavet den forkert til en start, men med et par hurtige konstruktionsændringer gik det nogenlunde. Det med at lave de skrå kager klares ved at sætte formene på skrå mens de lægges sammen og til moussen har sat sig - og husk endelig, at stille den med den samme vinkel, ellers vil det også drille. Det er bestemt sjovt med skrå kage og selvom det til tider driller (eller måske netop derfor), skal det prøves igen en anden gang.

Selve kager er opbygget af chokoladebunde, lagt sammen med en bærmousse og smurt op med en kakaosmørcreme, opskrifter finder du her.


Chokoladekagebunde
150 g blødt smør
450 g sukker
3 æg
75 g kakao
600 g hvedemel
1 tsk. natron
2 tsk. bagepulver
1 tsk. vaniljesukker
3 1/2 dl koldskål (jeg havde lige en rest det skulle bruges)
4 dl kakaomælk
Rør smørret med sukker, tilsæt æggene et ad gangen og pisk det hele lyst og skummende. Bland kakao, mel, natron, bagepulver og vanilje og sigt det i dejen skiftevis med koldskål og kakaomælk. Fordel dejen i en 24 cm, smurt springform og en 15 cm, smurt springform. Bag kagerne på den næstnederste rille i ovnen ved 200° i 60 min. for den lille og 75 min. for den store. Lad kagerne afkøle og flæk dem i tre bunde.

Smørcreme
250 g blødt smør
300 g flormelis
3 spsk. kakao
Rør smør, flormelis og kakao sammen til en glat creme.

Mousse med blandet bær
300 g jordbær
200 g solbær
100 g ribs
160 g sukker
7 bl. husblas
6 dl piskefløde
Sæt husblasen i blød i koldt vand og blend bær og sukker. Pisk fløden til skum og smelt husblasen. Pisk husblasen i de blendede bær og vend flødeskummet i.

Kommentarer